VEF 202

28. března 2010 v 21:34 | Radoslav Hráč |  prenosné rádia
VEF 202

Rok výroby: 1976
Výrobca: Štátny elektrotechnický závod "VEF" Riga, Sovietský zväz
Skrinka: plastová
Stupnica: plexisklo
Rozsahy: DV, SV, KV1, KV2, KV3, KV4, KV5
Reproduktor: 1 vpredu, oválny
Napájanie: 6x 1,5V baterkami, adapterom na 9V
Iné: feritová anténa

Získany dňa: xx.11.2007
Stav: po vyčistení kontaktov na prepínači rozsahov, funkčný 

VEF 202
VEF 202-2
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Martin Martin | 1. dubna 2010 v 13:02 | Reagovat

Já mám doma VEF 12 a 2x VEF 206. Jsou to dobrá rádia, na KV velká citlivost, jen škoda, že jsou tak drahé baterie, proto ty rádia nepoužívám.

Jinak máš Rado moc pěkné stránky, stejně jako Vildův blog je denně navštěvuji :-).

2 Majo Majo | 1. dubna 2010 v 21:48 | Reagovat

Ono 6 kusov D-článkov stojí trocha viac, no VEF-ky majú minimálnu spotrebu. Mne jedny batérie vydržali v prerušovanej prevádzke asi 14 mesiacov, pričom som mnohokrát pri rádiu zaspal a celú noc hralo až do rána.

3 Martin Martin | 2. dubna 2010 v 10:24 | Reagovat

Majo:
To máš pravdu, mně tam ty články vydržely taky dlouho, ale u nás v ČR jsou fakt drahý, nevím, jak je to u vás.
Nejvíc se mi na VEFkách líbí jejich zvuk, no mají velký reprák. Na Aukru jsem teď několikrát viděl "radiomagnetofon" Tesla ANP 283 Kompas. Znáš ho? Je to kombinace rádia Tesla 440A Galaxia a kazetové mechaniky magnetofonu B 60, v tomto přístroji však již poháněně motorkem na stejnosměrný proud a vybavená automatikou záznamu. Je to vestavěné do skříňky to ho rádia, kazetová mechanika je na horní straně. Je to od 50,-Kč. Mám do toho jít? Prodávající píše na ND, nemá to knoflík ovládání výšek, jinak zvenku komplet.

4 Radoslav Radoslav | E-mail | Web | 2. dubna 2010 v 21:00 | Reagovat

Martin:
Tak ďíky za pochvalu stránok, to vždy poteší.
No betérie máme aj my na Slovensku strašne drahé. Síce vo Vefkach vydržia dlho, ale ja už uvažujem nad tým, že si spravím taký konektor, ktorý by pasoval do Vefiek a napájal ho adapterom zo siete. Bo to vieš batérie drahé, každé dve mám iné, rôzne už vypotrebené a furt ich v niečom inom používam a ked ich dám do Vef 206, tak tie baterie sa skôr vybiju na sebe ako na rádiu...
No a čo sa týka rádia Kompas, tak s tým nemám skúsenosť, ale mám Galaxiu, a môžem povedať, že je to dobre rádio. často mám tu Galaxiu zapnutu, ked niečo robím v dielni. Lenže na mojej Galaxii už mám trocha preladenú normu VKV, ale hrať to rádio bude aj na starej OIRT norme.

5 johny johny | 2. dubna 2010 v 21:37 | Reagovat

No tie baterky typu D aj mňa (hlavne moju rodinu)vychádzajú dosť draho, pretože dedo nechce za nič na svete počúvať svoje rádio zo zásuvky,(tak som si kábel na jeho rádio privlastnil, skúšam naňho zdroj na gramo, alebo na ňom beží Telefunken) ale zase tiež musím uznať, že vydržia celkom dlho, dedovi rádio na ne hraje asi meisiac, mne šla lokmotíva, ktorú som raz našiel na kontajneri, tiež na ne celkom dlho. Ale praktických dôvodov sa jej nevyhne prestavba na odber prúdu z koľajníc...bohvie, kedy si na to nájdem čas...

6 Martin Martin | 2. dubna 2010 v 22:18 | Reagovat

Rado:
No na mém VEFu 206, asi tom novějším provedení, je již ta kruhová zdířka pro externí zdroj s konektorem s otvorem uprostřed. Starší VEF 206 a VEF 12 mají ty zdířky jako tvůj VEF 202. Na druhou stranu použitím externího zdroje je hlavně při příjmu na DV slyšet brum. Ten "rádiomagnetofon" Kompas jsem nakonec koupil za 100,-Kč, což není tak zlé v případě, že by to nefungovalo. Pokud se v tom nehrabal nějaký i*iot, tak by alespoň rádio mělo hrát. V tom přístroji je použito šasi rádia Galaxia a píšeš že je dobré. Hlavně aby nic nechybělo. V aukci bylo jen foto zepředu a na něm chyběl jen knoflík výšek, jinak tam bylo všechno, snad bude kompletní i vnitřek. Každopádně, až ho budu mít doma, tak dám vědět.

johny: Ty máš plastové kolejnice a chceš je potahovat kovovými pásky, jestli jsem to dobře pochopil? To bys byl borec, kdyby se ti to povedlo :-).

7 johny johny | 3. dubna 2010 v 15:10 | Reagovat

Martin:
Áno, mám plastové koľajnice o rozchodoch 32mm (na ten robím električky) a 20mm. Z plechových mám iba jednu vo veľkosti HO, ale keďže nemám nijaký taký set,kde by som ju využil, tak ju asi podarujem dajakému modelárovi, lebo je mi ju ľúto vyhodiť, keďže som ju "kúpil v tuzexe"
Na tie plastové koľajnice buď nalepím alobal, alebo drôtik :-D dúfam, že to pôjde :D

8 Martin Martin | 3. dubna 2010 v 19:09 | Reagovat

johny:
U nás byly nějaké koleje velikosti TT, ale nevím, kam se ztratily. Já bych volil raději ten alobal než drátek.

9 johny johny | 3. dubna 2010 v 21:33 | Reagovat

Matrin:
Tiež si to myslím. Lenže je to aj trochu pakáreň pri spojovaní dvoch kusov alobalu na jednej koľajnici, ak alobal nevýjde na celú koľajnicu. Hrozí (mi) do...e koľajnice s pájkovačkou...čo už sa mi raz stalo a musel som kvôli tomu kupovať celý nový vláčikový set na ďalšie Vianoce, keďže vtedy je v hypáčoch najväčší výber (vtedy najnovší set mal peknú smolu, jednu koľajnicu mi ukradol a rozžul pes, dalšie dve som zlomil, jednu nešťastne s pajkovačkou oškvaril a potom ďalšie dva zlomeniny :-D )
Alobal príde aj na kolesá mašín, aby mali odkiaľ brať životodarný prúd ;-) Zase u malých mašín to bude pekná piplačka :D
Jo, keby boli nejaké koľaje TT, tak by som ich bezpochyby bral, pretože nejaké vagóny z dôb môjho asi tretieho (tiež baterkového) vláčika prežili, koľajivo možno, ale keďže sa pri demontáži z dosky značne poškodilo, tak som ho zošrotoval. Okrem toho mám rozkreslenú jednu mašinku práve na TT, ale tu je zase problém s (možno) nezohnateľným motorom, tak som ho ani nezačal vystrihovať a lepiť.

10 Radoslav Radoslav | E-mail | Web | 3. dubna 2010 v 21:47 | Reagovat

Martin:
Ano, ano, ten najnovší model Vef 206 má už ten nový okruhlý typ konektoru, tak tam nie je žiaden problém s napojením adaptera. Bežne ho tak používam(šak si pozri článok Vef 206, sú tam všetky modeli), ale čo sa týka ostatných Vefov, tak tie maju také dve zdierky a taký konektor nemám, len rozmýšlam ako taký konektor vyrobím asi použijem nejaké dva pliešky a nejak to napojím. čo sa týka brumu DV, tak pri adapteri tam je, ale na DV u nás nie je vela staníc. U vás v čechách je viac staníc na DV aspon na Morave, ale u nás na DV asi tak 3 stanice.
A čo sa týka Kompasu, tak ak nebude zvnutra poškodený, tak budeš mať dobre rádio. Ja svoju Galaxiu používam často. A aj keby ten tvoj Kompas nefungoval, tak by sa dal bezproblémov opraviť.

11 Martin Martin | 3. dubna 2010 v 22:45 | Reagovat

Rado:
Já bydlím na Moravě, kousíček od Olomouce, na DV chytám ČRo1 Radiožurnál a nějaké stanice z Polska, takže taky nic moc. No snad ten Kompas bude nepoškozený. Do těch zdířek na starších VEFech se zasouvaly pravděpodobně nějaké "placaté banánky."

johny:
No kdyby mi něco rozžvýkal pes, tak nevím, co bych s ním udělal. Když byl náš pes malý, tak mi překousal nahrávací kabel k B 90 (ta už asi 10 let neexistuje), přitom ta B 90 tehdy v noci byla v síti. Kdyby se ten pes spletl a překousl jiný kabel... :-! Lepit kola u mašin alobalem bude problém. To by chtělo nějaký mosazný nebo měděný kroužek. A spojování kolejí by taky chtělo vyřešit pomocí nějakých pružných pásků. No zaleží na tobě.

12 Majo Majo | 3. dubna 2010 v 23:03 | Reagovat

Presne tak, pri používaní napájača na VEF 206 bol príjem hrozne rušený a na všetkých rozsahoch. Tak ho radšej napájam z batérií, ale hlavne preto, že ja ho stále prenášam, beriem si ho aj von na lavičku pred domom, takže je fajn nebyť obmedzený káblami.Ked som naposledy kupoval batérie stáli asi 140 Sk.

Mne v noci ide na DV veľa staníc, bežne tak 7-8, veľa tam počúvam rádio RTL z Luxembourgu.

Kompasy som mal dva, ale boli to tak zničené a opotrebované vraky, že išli rovno do šrotu. Magnetofon bol veľký nepodarok, naopak rádiová časť je výborná.

13 johny johny | 4. dubna 2010 v 20:30 | Reagovat

[11]:No náš pes bol tiež vtedy malý - mal trochu viac ako pol roka a keď sa mi toto stalo, tak dobre, že som ho nezabil,jak som kvôli tomu penil... Ináč, to s tými koleskami, no nič iné nemám, takže predsa budem musieť s niečim lepiť ten alobal, aj keď to naozaj nie je žiadna sláva - či boli nalepené sekundovým lpidlom, alebo dizperzným (okrem nich mám ešte k dispozícii jedno na topánky, ale moc sa ho na to bojím požiť, keďže jedna kvapka mi dokáže alobal pekne "zapatlať" :-D Tie kružky žiaľ nemám, iba ak by som ukradol ocovi plechové svorky na hadice, ktoré sa dajú nájsť napíklad v škoduli na chladiči
Elektrické spojovanie koľají vyriešim tak, že na spodok násypu (tie väčšie koľajnice síce násyp nemajú, ale radšej im ho urobím, pretože jedna koľanica bola nespočetnekrát lepená a furt sa po prejazde vlaku dlhšieho ako lokomotíva a dva vagóny od seba odlomené kusy oddelili :-D  :D  O_O Bude ho tvoriť kus lepenky z krabice a schované to bude modelárským posypom, dúfam, že bude lacný)nalepím kúsok alobalu a vedľa neho bude spod úseku koľajnice "vyčuhovať" kúsok plošáka ,alebo namiesto toho alobalu, ktorý má robiť protikus kúsku plošáka vyčnievajúcemu spod koľaje použijem zase kúsok plošáka, oproti tomu vyčnievajúcemu bude zase o polovicu menší. ;-)

14 Radoslav Radoslav | E-mail | Web | 5. dubna 2010 v 19:57 | Reagovat

Martin:
Tak ja som bol asi tak pred týždnom v piatok v Kunoviciach a čakali sme v aute na brata(bol na pohovor) a tak som preladil rozsahy DV, SV a VKV v aute. Na VKV je tam strašne vela staníc či už slvenských a českých. Na DV som chytil tiež dosť staníc asi 6-7. A na SV som chytil akurát tak čro čo vysiela na 639kHz a ešte niečo som tam chytil, ale na SV bolo minimum staníc. A u nás v Košiciach je to opačne, na SV je plno staníc či už z Ruska, Maďarska, Poľska a na DV chytám asi tak 3 stanice. Takže tak.

15 Wokouns Wokouns | 5. dubna 2010 v 23:16 | Reagovat

Tak ja vlastním Kompasa (dokonca 2 exempláre, jeden bez mechaniky) takže sa vyjadrím. Tento rmgf bol vyrábaný v Tesle Pardubice, ako už bolo spomínané s využitím chassis z vynikajúceho rádia 440A "Galaxia". Toto tádio vyniká svojími výbornými prijmovými schopnosťami, hlavne na AM rozsahoch. Selektivita je výborná, a aj vďaka mohutnej a dlhej stupnici nie je problém s ladením napr. na KV , kde sa to len "hemží" stanicami. No nemôžem opomenúť príjem na VKV. Užívateľ, čo má štastie a v dnešnej dobe príjma aj tzv. "zrkadlové frekvencie", môže sa spokojiť s výbornou stabilitou stanice, aj vďaka použitiu ladiaceho kondenzátora a nie nešťastného ladenia varikapom (nešťastného iba u Tesly). Snáď veľkou výhodou môže byť aj to, že rádio sa dá jednoducho preladiť, na internete je mnoho návodov. Ďalšou neoddeliteľnou súčasťou je magnetofón. Tento bohužiaľ vychádza z nepríliš podarenej mechaniky odvodenej od typu "B60" ktorá sa vyznačuje nepríliš podareným vkladaním kazety "zboku", kde u mnoha prístrojov praskali plastové západky. Ďalšou nezdarenou vecou je pohon, remienky sú dosť často vyťahané, vďaka ich dĺžke. No musím uznať, že keď je magnetofón dobre nastavený,hraje výborne!

Martin: Smiem sa vás opýtať, máte vo vašej verzii Kompasu na zadnej stene taký malý prepínač? Mám 2 verzie, a na jednej nie je, no na druhej je... Je to originál z výroby, ale jeho funkcia nie je objasnená v SN...

16 Martin Martin | 6. dubna 2010 v 21:14 | Reagovat

Wokouns:
Tak za prvé: nemusíš mi vykat :-).
Ten Kompas ještě nemám doma, teprve dnes jsem za něj posílal platbu, ale až mi přijde, určitě napíšu, v jakém je stavu a zda tam ten přepínač je. Ten přepínač slouží k přepínání oscilátotu, aby se při záznamu z AM vyloučilo pronikání hvizdů do nahrávky.

17 Wokouns Wokouns | 6. dubna 2010 v 22:04 | Reagovat

Martin: No vidíte, ďakujem za objasnenie funkcie, keď príde, dajte vedieť čo tam je...

18 Martin Martin | 7. dubna 2010 v 14:29 | Reagovat

Wokouns:
Nemáte zač, tím přepínačem byly vybaveny i magnetofony Tesla B 60, či radiomagnetofon A 5, možná i radiomagnetofon B 200, ale ten jsem zezadu nikdy neviděl. A 3 a A 3 VKV ten přepínač asi neměly. Z produkce Tesly mám doma radiomagnetofon 2833 AB Unisono, ten má tuto funkci ovládanou tlačítkem AFC. (Jsou u něj oba nápisy)

19 Martin Martin | 7. dubna 2010 v 14:32 | Reagovat

Rado:

S těmi stanicemi je to přesně, jak píšeš. Na SV chytám z českých pouze ČRo 2 Praha a nějaké zahraniční stanice. Z Ruska jsem chytil i nějakou stanici na konci rozsahu DV.

20 Martin Martin | 14. dubna 2010 v 18:18 | Reagovat

Rado, Wokouns:
Dnes jsem donesl domů ten Kompas, až na ten knoflík výšek nic nechybí, po zapnutí rádio hrálo, zkoušel jsem na DV, stupnice svítí, nejvíc jsem však, hleděl, když jsem do toho dal kazetu, že hrála i ona. Vzadu je ten přepínač k ovládání oscilátoru. Vevnitř je dost prachu, ale to už se vyčistí.

21 johny johny | 14. dubna 2010 v 21:42 | Reagovat

Martin:
Síce to nie je určené pre mňa, ale rád poviem, že som rád, že si narazil na funkčný kus ;-)

22 Martin Martin | 14. dubna 2010 v 22:53 | Reagovat

johny:

Díky :-).

23 Radoslav Radoslav | E-mail | Web | 15. dubna 2010 v 16:36 | Reagovat

Martin:
Tak to si sa dostal k zachovalému kúsku, ak hraje aj magnetofón. Gratulujem. Už ho len vyčistiť a zohnať ten hmatník výšok a máš ten Kompas v top stave.

24 Martin Martin | 15. dubna 2010 v 18:13 | Reagovat

Rado:
Kompas je fakt moc pěkný )zvenčí), ale vevnitř je hrozně moc nánosů, hlavně v tom magnetofonu. No zítra se na to asi vrhnu a vyčistím ho. Řemínek od motorku na setrvačník je nevytahaný, ale ten, co od setrvačníku pohání unašeče je vytahaný, takže to nepřetáčí a při přehrávání to chce navíjet pásek na přítlačnou kladku. Zvuk je však po letech vynikající.

25 Radoslav Radoslav | E-mail | Web | 15. dubna 2010 v 22:12 | Reagovat

Martin:
No tak to je dobre, ak zvonku je zachovalý, vnutro sa dá ľahko vyčistiť a vnutro nie je vidieť na prvý pohlad. No a remienok, ak je tam štvorcový, tak ten by si mal v pohode zohnať v nejakom radioamateri.

26 Martin Martin | 16. dubna 2010 v 22:15 | Reagovat

Rado:
Vyčistil jsem zatím jen magnetofon, lehce jsem namazal všechny důležité části, řemínek je čtvercový, lehce jsem ho přetřel saponátem a jakž takž to běží, jde jak přetáčení tam i zpět, tak přivíjení. Rychlost posuvu lehce kolísá, zkoušel jsem i záznam z vysílání na DV, byl úměrný kvalitě vysílání, ale stará nahrávka nebyla úplně na 100% smazána.

27 Martin Martin | 17. dubna 2010 v 23:06 | Reagovat

Dnes jsem vyčistil i zbytek přístroje, složil jsem ho dohromady a zkusil. Zvuk má občas tendence vypadávat, úplně ale nikdy nevypadne, po procvakání přepínačů se to eliminovalo, ale... Magnetofon po projetí čistící kazetou hrál jednu písničku OK, pak se začala rychlost posuvu klouzavě měnit, asi je vadná přítlačná kladka, nebo regulátor otáček? O_O

28 Radoslav Radoslav | E-mail | Web | 17. dubna 2010 v 23:23 | Reagovat

Martin:
No to vypádavanie zvuku má zrejme na svedomí studený spoj. Ja to riešim, tak že jak čistím prístroj tak si vždy všímam každý jeden spoj a na stole mám hned po ruke pripravenu trafopájku, cín a kalafunu, a spoje, ktoré sa mi nepáčia, tak prepájkovávam. Väčšinou tak predídem väčšine závad spôsobených studenými spojmi. No a čo sa týka magnetofonu, tak najprv samozrejme vymeniť ten vadný remienok a potom pozrieť tu kladku v akom je stave a ked je zla, tak ju vymeniť. A ked je mechanika dobra, tak až vtedy začať pozerať po obvodoch regulácie, ale tam vlastne čo je v regulátore, tam by bol vadný iba nejaký kondik...

29 Martin Martin | 19. dubna 2010 v 16:33 | Reagovat

Rado:
Zvuk už teď nevypadává, přestalo to, pouze po zapnutí se z reproduktoru ozývá syčení, které však po 3 sekundách zmizí. Řemínek zatím není třeba měnit, protože přetáčení tam i zpět funguje spolehlivě. Přítlačná kladka má takový divný povrch, takže po výměně by to mělo být OK.

30 Radoslav Radoslav | E-mail | Web | 20. dubna 2010 v 17:06 | Reagovat

Martin:
Tak niekedy sa to stáva, že závada zmizne sama od seba. Takže ak to už nevypadáva, tak to je dobre. čo sa týka megnetofónu, tak ak zatial remienok nie je treba meniť, tak to je dobre, ale najlepšie by ho bolo aj tak preventívne vymeniť. No a čo sa týka kladky, tak ak sa ti taku podarí zohnať, tak to bude fungovať dobre.

31 benghi benghi | E-mail | Web | 5. května 2010 v 17:10 | Reagovat

Ad baterky: Já mám VEF206 a normálně to rádio používám. Řešení je jednoduchý - koupit redukci na tužkové baterie (já ji koupil v GESu, ale dá se to sehnat i jinde) a nacpat do toho NiCd akumulátory. To rádio není nějak rozežraný, takže tam mezi nabíjením vydrží dost dlouho, řekl bych, že limitujícím je v tomhle pádě spíš samovybíjení.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama